A kérdés alapján arra gondolok, hogy a tanulóknak egy feladatot kell teljesíteni, ami egy állományban ralizálódik.
Nos, ha ez egy feladat, akkor a "Feladat" a megoldás nyitja. Valójában ez nem ennyire egyértelmű, de erről később....
Ha a tanulóknak egy állományt kell beadniuk - ezzel teljesítik a feladatot – a tennivaló a következő:
- A kurzusban kapcsold be a szerkesztési módot;
- A megfelelő tartalmi blokkban a "Tevékenység hozzáadása" listából válaszd a "Feladat" menüt;
- Adjál nevet a feladatnak (minél rövidebb, annál jobb);
- A "Leírás" mezőben írd le, hogy mi a teendője a tanulóknak - határozd meg az értékelés szempontjait, az értékelés mikéntjét, a ponthatárokat, stb.;
- A "Pont" mezőben állítsd be a feladat pontszámát, vagy az egyéb értékelési módszereket. Ha a feladat nem része egy értékelési rendszernek (nem képződik belőle jegy, vagy bármi hasonló), válaszd a "Nincs pontszám" opciót;
- Határozd meg, hogy mikortól legyen elérhető a tanulók számára a feladat;
- Mi legyen a teljesítés határideje;
- A "Feladat típusa" mezőben maradjon az "Egyetlen fájl feltöltése" opció, s döntsd el, hogy vídia leszel (Kései leadások megakadályozása = Igen), vagy engedékeny (Kései leadások megakadályozása = Nem);
- Ha kell, módosítsd a csoportmódot;
- Ha kell, módosítsd a láthatóságot és gyerünk tovább a "Következő >>" gombbal;
- Korlátozd a feltöltési méretet, ha kell;
- Döntsd el, hogy megengeded-e az ismételt leadást (célszerű);
- Ha kérsz figyelmeztetést emailben, állítsd be - csak akkor javallott, ha a teljesítési időszak hosszú.
- Kattints a "Tovább" gombra és már kész is vagyunk.
- feladatban,
- adatbázisban,
- szótárban (fogalomtár),
- wikiben,
- fórumban,
- műhelyben
- ....
Szűkül a lehetőségek száma.
Ha minden tanuló önálló könyvet állít össze, akkor az adatbázis lesz a jó megoldás. Létre lehet hozni mindenkinek külön adatbázist, de dolgozhatnak közös adatbázisba is. Ez utóbbi esetben feltételekhez köthető, hog a tanuló milyen feltételek mellett láthatja a többiek bejegyzéseit (teljesítményhez köthető).
Érdekes lehet a Wiki is, ha csoportok alakítják ki a tudáshalmazt. Ilyenkor a munkát csak a csoporttagok látják, de a végén az egész publikálható html-be és megosztható.
Van egy harmadik ötletem is, de ezt még mi is csak most fogjuk kikísérletezni.
Létezik a Moodle-hoz portfólió modul, amihez társzolgáltatás i s társul. Így a tanulók megoszthatják a dokumentumaikat. De erről csak később tudok hasznosítható eredményeket publikálni.
Szintén e gondolatmenet mentén jön szóba az ELGG, amelyet lehet integrálni Moodle-lal. Szintén van portfólió-kezelés és fájlmegosztás, plusz még néhány dolog. Most indítjuk a kísérleteinket az ELGG alkalmazásával kapcsolatosan. néhány hét múlva már tapasztalatokról tudunk beszámolni, de pár hónap elteltével már nagy felhasználószámmal szerzett tapasztalatokat oszthatunk meg.
Ezek után létrehozza az adatbázist és definiálja a mezőket, valamint a tételek (adatrekordok) stílusát, megjelenését.
A következő mezőtípusok léteznek jelenleg:
- dátum
- jelölőnényzet
- kép
- legördülő lista
- legördülő lista (többszörös választás)
- rádiógombok
- szám
- szöveg
- sövegdoboz
- URL
- állomány
Itt a kurzusban ilyen a Moodle kiegészítők között a "Blokkok" és hamarosan a modulok, illetve a Dokumentációk blokkban a "Dokumentumok megosztása".
De az is lehet, hogy csak ki van kapcsolva a modul. Ugyanezen az oldalon a Modulok menü alatt ellenőrízhető.
Amúgy ha bárhol a lap alján levő moodle ikonon hagyod az egeret, kiírja.
http://moodle.org/mod/data/view.php?d=13&rid=442
> Amúgy ha bárhol a lap alján levő moodle ikonon hagyod az egeret, kiírja.
Ez hasznos információ volt, és még sohasem vettem észre, köszi!
>> Amúgy ha bárhol a lap alján levő moodle ikonon hagyod az egeret, kiírja.
>Ez hasznos információ volt, és még sohasem vettem észre, köszi!
Ezt én is most találtam a moodle.org-on.
Megvan.
A honosításban anno részt vettünk, de ez az ELGG már teljesen új alapokon nyugszik, és őszintén szólva nem tudom hogy áll a magyar nyelvi állománya.
Ha ePorfoliót szertnél Moodlehoz, egy lehetséges és (általunk favorizált) megoldás a Mahara.Itt tesztelheted is a dolgot: Mahara.hu
Üdv.: Vágvölgyi Csaba
Nekem egy más kérdésem volna, én 1.5.X verziójú moddle-ben fejlesztek elektronikus tananyagot és szerkesztője vagyok egy kurzusnak.
A kérdés: Ha Könyvtár kijelzésével teszek a diákok számára elérhetővé egy mappát pontosabban annak a tartalmát, akkor az abban lévő képeket a diákok csak megnézni tudják vagy le is tudják tölteni?
Úgy merült fel ez a kérdés, hogy a szóban forgó tananyagban az egyes menüpontok ismertetésénél "kipróbáló" feladatot is fogalmaztam meg. A feladatoknál meg van adva, hogy mely képet és hogyan kell átalakítani. És ezen tananyagban szereplő feladatokhoz tartozó állományokat kéne elérhetővé tennem a diákok számára a moodle-n keresztül. Ezen feledatokat nem kell a hallgatónak elküldeni a tanár számára, pusztán a gyakorlást hivatottak elősegíteni.
Előre is köszönöm a választ/ötletet.
Kata
Végül a szóbanforgó mappából létrehoztam egy tömörített arcívumot, amit "kapcsolás állományhoz" módon tettem elérhetővé, így egyben egy zip-ben letudják tölteni a diákok az összes képet. Mivel ha egy zip fájlt teszünk elérhetővé ily módon, akkor rögtön a letöltésre kérdez rá (igaz így előtte nem tudják megnézni, hogy mikkel kell dolgozniuk, de majd meg látják utána.)
Csak egykis idő meg próbálgatás kellett mire rájöttem. (meg egykis bátorság, meg egy ötlet)
Kata
Még egy másik kérdésem volna, továbbra is 1.5.X verziójú Moodle-ben gondolkozva.
Készítettem tesztoldalakat, de ezek elkészítése előtt nem hoztam létre kategóriákat (vagyis az "Alapbeállítás" volt a "kiválasztott" kategória) és nem exportáltam ki a kérdéseket fájlba. A kérdéseket, mikor egy újabb tesztoldal létrehozásának álltam neki kitöröltem, hogy ne legyenek ott az előző kérdések, mert már kezdett átláthatatlannak tűnni a lista.
A kérdés: Hogy tudom felhasználni ezeket a kérdéseket más tesztoldalakhoz is?
Olvasva pár közzétett anyagot, kezd utólag derengeni, hogy ezt valahogy nem így kellett volna. És ha jól értem, akkor a kategóriák révén lehet a kérdéseket újra felhasználni? Vagy ha exportáltam volna, akkor azt ugyebár gond nélkül importálhatnám?
Esetleg az járható út, hogy utólag létrehozok kategóriákat és a tesztoldalakat megnyitom szerkesztésre, és ott a kérdéseket egyenként szerkesztve a kategóriánál ugye megfogok tudni adni más kategóriát (jelenleg "Alapbeállítás", de itt nincsenek meg a kérdések) és így elérhetővé válnak a kérdések?
Azt kérném, valaki mondja el, miként is célszerű létrehozni a teszteket? Hogy van ez a kategóriákkal és alkategóriákkal? És ha vannak kategóriák, akkor nem kell feltétlen fájba exportálni a kérdéseket?
Előre is köszönöm:
Kata
A Moodle felfogásában egy kurzuson belül csak egy tesztadatbázis van. Tehát kérdések ugyanabban az adatbázisban vannak. Ez azért jó, mert a kérdéseket több tesztben is szerepeltethetem.
Tehát törölni csak akkor célszerű, ha valóban nincs rá szükség. Őszintén kíváncsi vagyok, hogy mi lett azoknak a teszteknek az eredményével, amelyeknek a kérdései törölve lettek. Tényleg kíváncsi vagyok. Még soha nem tetem ilyet, ezért érdekel, hogy az eredmények megmaradtak-e, illetve mennyire visszanézhetőek.
A megoldás a káosz kezelésére a kategóriarendszer. Célszerű mindig egy jól érthető kategóriarendszert (tematikus tagolást) alkalmazni. Ezen belül pedig újabb alkategóriákat lehet felállítani altémák vagy kérdéstípusonként. Ha így teszünk, nem csupán átlátható lesz a tesztadatbázisunk, hanem a tesz kérdéseinek összeállítását a rendszerre bízhatjuk (véletlenszerű tesztgenerálás).
Az expot-import a kurzusok közötti hordozhatóság eszköze.
Az 1.6-ostól kezdve közvetlenül elérhetőek a kérdések. A korábbi változatokban mindig egy teszten keresztül vezet az út. Ott aztán a "Kategóriák szerkesztése" gomb segítségével minden megoldható.
Még semmi nem lett a tesztek eredményével, mivel ez a kurzus, amit szerkesztek a most következő tavaszi félévben indul (febr. 05-től) csak már így a kezdetek előtt el kell vele készülnöm (tehát febr. 05-ig.)
Szóval naggyából témakörönként (vagy nagyobb témánként) vannak tesztek, amiket korlátlan számban próbálhatnak majd kitölteni és ezen tesztkérdésekből előfordulhatnak majd kérdések a Zárthelyi dolgozat tesztjében is.
Végül a törölt kérdések csak magán azon az egy tesztoldalon voltak jelen, ahonnan már nem lehetett őket kategóriába "varázsolni". Tehát újból felvittem őket most már egy kategória alá is (nem csak tesztoldalra). Van ez így. "Mindenki a maga hibájából tanul, okosabbak meg a másokéból is."
Kata
A moodle.org-on láttam, hogy az adatbázist 1.5.4-es moodle rendszerrel is lehet használni, csak a telepítése valahogy máshogy zajlik. Használta már valaki ezt a kombinációt?
Ha van telepítési tapasztalat, szívesen várom.