Sziasztok!
Úgy gondoltam én is megosztom a tapasztalataimat, mert nagyon pozitívak. :)
Szerbiai szakközépiskola, 500 diák (60% magyar tannyalven és 40%-a szerb tannyelven), 65 tanár (hasonló százalékarányokkal).
Rendszerünk 8 éve működik, de aktívan csak 1-2 tanár használja (természetesen én vagyok az egyik). Az egyik kurzusom elsős tananyaghoz kötődik, a második kurzusom pedig végzős osztályokhoz. Tehát a gyerekek elsőben megtanulják használni a rendszert, később pedig reménykedünk, hogy nem felejtik el. A rendszer Office365-tel együtt működik (tehát azonos accountok vannak mindkét rendszerhez); O365 segítségével lehet bejelentkezni a Moodlebe.
Szerbiában március 16-án kezdődött a rendkívüli állapot, azóta nem volt "kalsszikus" oktatás a suliban. A minisztárium egy hetet adott, hogy átgondoljuk, hogyan tudnánk elektronikus úton tanítani a gyerekeinket. Március 17-én az iskolaigazgató kikérte a véleményemet, hogy milyen platformot használnánk: én rögtön a Moodle-t javasoltam hivatkozva arra, hogy a gyerekek már többé-kevésbé használják, a tanárokat pedig majd megtanítom. Másnapra (március 18-ra) elkészítettem egy nagyon rövid ismertetőt a rendszerről az osztályfőnökök részére és kiosztottam a O365-ös felhasználóneveket és jelszavakat, melyeket a tanároknak és diákonak használniuk kell. Ezenkívül minden tanár kapott egy kurzust, melybe pakolhatta az anyagait (később kiderült, hogy ez nem a lejobb verzió volt). Itt kezdődött egy kéthetes kálvária... :)
Naponta készítettem egy-két video tutorialt a rendszer használatáról: belpéssel kezdtem, utána Moodle kurzuselemek ismertetése (tanayagok, feladatok, tesztek), csoportok és csoportosítások, tanulók követése, finomhangolások. A vége az lett, hogy elkészült 9 videó magyar nyelven és 9 videó szerb nyelven a tanárok oktatására (egy videó 15-20 perces). Tehát a kollégáimat felkészítettem a rendszer használatára. A diákjaimat is megoldottam video tutorialokkal.
A videók mellett nagyon sok problémám volt a jelszavakkal. Az elejében napi szinten 20-30 személynek kellett jelszavat változtatnom (az O365-ben úgy van beállítva, hogy egyelőre csak én tudok jelszavat változtatni). Ez nagyon megterhelő volt.
A hivatalos távoktatás hétfőn, március 23-án indult. A rendszer délre le is fagyott, nem bírta a terhetlést. Pár szerver oldali beállítással azonban sikerült felélesztenem (több memóriát kellett adnom a rendszernek). Azóta leállás nélkül üzemel a rendszer...
A következő probléma a kollégáim nemtörődomsége volt: egyeseknek könnyebb volt engem felhívni és megkérdezni, mint a videómat végignézni végig. Egy hét után erre is találtam megoldást: 8,00-tól 13,00 óráig fogadtam a hívásokat és először én kérdeztem; a kérdésekim alapján pedig rögtön utasítottam a megfelelő videó megnézésére. :) Ez a telefonálgatásos-supportos két hét 18,5 órányi hívásomba került (ami számomra hitehetlen - még szerencse, hogy korlátlan előfizetéssel rendelkezem).
A harmadik probléma a fent említett "minden kolléga kapott egy kurzust"-ból adódott. Van olyan kollégánk, aki több tantárgyat is tanít, más-más osztályokban. Így muszáj volt valahogy a csoportokat és a csoportosításokat is megtanítanom nekik gyorstalpalással. Ez az egész azt eredmémyezte hogy a kollégák kurzusai kicsit kuszák lettek és a gyerekek könnyen eltévedtek bennük az elején. Később azonban már hozzászoktak és nem volt ebből gond.
A második héten a kollégák ráéreztek a dologra, kezdtek már kevesebbet hívogatni és kérdezgetni. Azonban a harmadik héten ismét megszaporodtak a hívások: kezdtték felfedezni a rendszert és találtak új dolgokat a feladatok között... Ez számomra pozitv élmény volt, ugyanis ebből láttam, hogy érdekli őket a dolog.
A tanulói visszajelzések többsége is pozitív, de ők jobbnak ítélték a kalsszikus oktatást. Több diákunk szegény sorsú, internetjük is csak elvétve van. De ők is megoldották pár hét alatt és csinálták a dolgukat.
Kollégáim közül volt akinek nagyon tetszett a felület, de volt olyan is, aki a háta közepére kívánta. Többségüktől nagyon sok dícséretet kaptam (főleg az oktatóvideóim miatt). Ekkora tiszteletet még sosem kaptam kollégáimtól és más környékbeli iskolákból is kapok elismerő szavakat. Ez most nagyon símogatja a lelkemet... :D Ezen kívül több kolléga jelezte, hogy jövőre szeretné a rendszert aktívabban használni, beépíteni a tantárgyaiba. Helyes!
Szerbiában május 31-ig be kell fejeznünk a koplett oktatást, és így be is fogjuk fejezni!
Remélem hasznos volt az élményem a rendszerrel kapcsolatban. Nekem is sokat jelentett, hogy ezt most leírhattam és megoszthattam veletek.
PS: elnézést a helyesírási hibákért, nem olvastam vissza amit írtam... :D