Tutoriálok programja
A tervezett tutoriálok témái
2011. június 25. szombat
B1 Portfólió építés Mahara Alapokon
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak
B3 Moodle 2 - haladóknak és üzemeltetőknek
Délelőtt |
A1 Moodle 2.0 alapok kezdőknek |
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök |
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak |
Délután |
B1 Portfólió építés Mahara alapokon |
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák |
B3 Moodle 2 – haladóknak és üzemeltetőknek |
A1 Moodle 2.0 alapok kezdőknek
Tartalom: Alapvetően a keretrendszer áttekintését és megismerését szolgálja. A hangsúlyt az oktatók számára nyújtott előnyök megismerésére helyezzük:
- Mitől e-learning az e-learning? (fogalomtisztázás - kommunikáció & tevékenység típusok);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (tananyagmegosztás, tehetséggondozás, versenyek, haladási naplók, belső és külső kommunikáció);
- Milyen eszközök állnak az oktató rendelkezésére annak érdekében, hogy a kontakt óráit kiegészítse, érdekesebbé, színesebbé tegye a diákok számára? (Tananyagfejlesztés, tananyag menedzsment: dokumentumok, képek, videók, animációk, weboldalak készítési fortélyai, integrálásuk a Moodle alá);
- Mit, mire használjak? - Moodle tanári eszközrendszer részletes áttekintése, gyakorlása. (feladatok kiadása, versenyek szervezése, személyes tanulói portfólió megalapozása);
A tanári tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Moodle keretrendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Moodle-el ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előismeretek: A tutoriál alapvetően nem állít előfeltételeket a résztvevők elé, de a számítógép biztos használata egyértelmű előnyt jelent.
Előadó:
B1 Portfólió építés Mahara alapokon
- Mi az az e-portfólió? (fogalomtisztázás, portfólió didaktika, web2 és az e-portfólió);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (adminisztráció, csoportképzés, nyitott és zárt nézetek, oktatói portfólió építése)
- Miben segítheti a diákok munkáját? (tananyagmegosztás, belső és külső kommunikáció, szakmai portfólió építése, álláskeresés);
- Milyen az alapvető eszközrendszere? (bejelentkezés formái, egyéni és publikus nézetek, állományok megosztása, a megosztás technikái, kommunikációs formák)
- Mit, mire használjak? - A portfólió építés első lépései.
A tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Mahara e-portfólió rendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Mahara rendszerrel ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előadó: Sinka Róbert – a Szent István Egyetem e-learning koordinátora. Hetedik éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket, egy éve vezette be intézményi szinten az e-portfólió (Mahara) szolgáltatást. Jelenleg két Mahara alapú e-portfólió rendszert üzemeltet, továbbiak pedig előkészület alatt állnak.
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök
Tartalom: A tutoriál keretében néhány nyílt forráskódú tananyagfejlesztő eszközzel ismerkedünk meg – azok felületével, szolgáltatásaival, logikájával és eszközrendszerével. A tárgyalásra kerülő rendszerek kiválasztásakor arra törekedtünk, hogy képesek legyenek SCORM tartalomcsomagok előállítására. A kiválasztott rendszerek a következők:
- eXe eKearning XHTML editor;
- CourseLab 2.4;
- Xerte v2/v3, Xerte Online Toolkit;
- Microsoft LCDS;
- Reload Editor;
A tutoriálon megismerkedünk a különböző rendszerek előnyeivel és hátrányaival. Megemlítésre kerülnek továbbá olyan alternatív rendszerek, amelyek nem pusztán SCORM tananyagokat, hanem egyéb más szabványos eLearning tananyag előállítására alkalmasak.
Célcsoport: A tutoriál azoknak szól, akik nagy mennyiségű tananyag előállításában érintettek (Pl.: TÁMOP és KEOP tananyagfejlesztési pályázatok), vagy érdeklődnek a szabványos tananyagok készítése iránt.
Előismeretek: Az eszközök kipróbálásához csupán biztos számítógép-kezelői készségre van szükség. Előnyt jelent bármilyen szintű multimédiafejlesztő alkalmazás ismerete.
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák
- Pedagógiai modellek az eLearningben;
- Kollaboratív eszközök célja és alkalmazási lehetőségei.
- A tanulásirányítás tervezése és eszközei;
- Az értékelés tervezése;
- Élet a moodle-on túl.
Célcsoport: A tutoriál azoknak szól, akik nem dokumentumkezelő rendszernek szeretnék használni a Moodle-t, hanem a tanulás hatékonyságának a növelésére szeretnék használni.
Előismeretek: A Moodle alapfokú ismerete előnyt jelent.
Előadó: Papp Gyula – a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola oktatója. Nyolc éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket.
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak
Célcsoport: Tanárok, oktatók, tananyagszerzők, akik már ismerik a Moodle rendszert és kíváncsiak a Moodle 2.0 újdonságaira.
Előismeretek: A Moodle alapfokú ismerete.
B3 Moodle 2 – haladóknak és üzemeltetőknek
Tartalom: A Moodle 2.0 testreszabása és finomhangolása. Újdonságok a felhasználókezelésben, globális (kurzusok fölött álló) csoportok használata.
Haladó állománykezelési ismeretek, integrációs lehetőségek: külső tananyagtárházak és portfólió rendszerek használata. Kiegészítő modulok telepítése és használata. Változások a szűrők használatában. Plágiumkeresési lehetőségek a Moodle 2-ben. A biztonsági mentés új formátuma és az ebből adódó verzióváltási problémák és a lehetséges megoldások. A Moodle 2.1 verzió újdonságai.
Célcsoport: Tanárok, oktatók, tananyagszerzők, valamint üzemeltetésért felelős informatikusok, rendszergazdák, akik szeretnének felkészülni a Moodle 2.0-ás verziójának a bevezetésére.
Előismeretek: Moodle 1.x verziójának ismerete, vagy részvétel az A1/A3 tutoriálok valamelyikén.