MoodleMoot 2016 Workshop

workshop

Az idei MoodleMoot konferencián a hagyományos előadásokon túl számos workshop-ot is tartunk, ahol gyakorlati példákon keresztül, nagyobb időkeretben járunk körül egy-egy izgalmas témakört:

Duchon Jenő: Gamifikációs elven működő Moodle kurzus építése

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a játékmechanizmusok beépítése a tanulási folyamatba. A játékelméletre épülő sajátosságokat természetesen egy elektronikus oktatóanyagon belül is kihasználhatjuk, de a Moodle kurzusok segítségével a teljes képzési folyamatra is kiterjeszthetjük, amennyiben a kurzusunkat ebben a szemléletben építjük fel. A Workshop alkalmával lehetőség van megismerkedni a gamifikáció alapvető elveivel, elemeivel és a kapcsolódó Moodle lehetőségekkel gyakorlatorientált módon, egy példán keresztül.

Hegyesi Franciska - Vágvölgyi Csaba: MOOC kurzusok szervezése Moodle felületen 

A MOOC (Massive Open Online Course) képzések népszerűsége továbbra töretlen. Egy MOOC beindításának elengedhetetlen feltétele egy olyan webes felület, amely alkalmas az online képzéssel kapcsolatos feladatok (tananyagok elérésének biztosítása, tudásellenőrzés, kommunikáció, felhasználókezelés, oktatásszervezés, …) kiszolgálására.
Bár a Moodle eredendően nem egy MOOC keretrendszer, de néhány ötlet és kiegészítő modul segítségével alkalmas lehet MOOC kurzusok megvalósítására. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az Óbudai Egyetem által indított K-MOOC projekt, amely hazánk legsikeresebb MOOC kezdeményezése.

A workshop során bemutatjuk a MOOC szervezéssel kapcsolatos feladatokat és felmerülő problémákat és azokat a Moodle eszközöket, amelyek segíthetik a munkánkat.

Papp Gyula: Már megint hogy nézel ki? – betekintés a reszponzív design világába.

A Moodle stíluskönyvtára korábban több, mint tíz előre telepített stílusból kínált választást az üzemeltetők számára. Ezek a stílusok azonban nem felelnek meg mindenben a mai kor kihívásainak, a reszponzív szemléletnek. Ezért pár éve gyakorlatilag már nem kapunk ilyen előre telepített témákat. A fejlesztők is arra sarkallnak, hogy használjunk reszponzív stílusokat.

Igen, de milyet? A tervezők több úton indultak el, több szerkezeti felépítést favorizálnak. Ismerjük hát meg, milyen lehetséges utak állnak előttünk, ha magunk szeretnénk egyedi arculatot adni keretrendszerünknek. Megvizsgáljuk, hogy milyen stílusokat válasszon az, aki nem szeretne CSS és JavaScript, vagy PHP kódot buherálni, s milyen lehetőség áll a „bátrak” előtt. Áttekintjük, hogy egy egyedi stílus kialakítása során milyen komponensek megváltoztatásával, testre szabásával kell számolnunk.

Kulcsszavak: design, reszponzív, testre szabás, mobil eszközök támogatása, CSS, stílusok, layout, egyedi arculatok

Papp Gyula: Moodle Mobil – kurzusok mobilra optimalizálva

5-6 évvel ezelőtt sűrűn beszéltünk arról, hogy a mobil eszközök használata hogyan alakítja át az eLearninget és mit értsünk az mLearning alatt. Mára azonban kiforrta magát a technológia és a korábban joggal kritizált megoldások ma már a múlté. 
Most bemutatjuk, hogy milyen szintjei vannak a Moodle keretrendszer mobilra optimalizálásának. A reszponzív környezet jelentősen segíti a mobil tanulást, de mi a helyzet ergonómiai elvekkel? Áttekintjük, hogy hogyan támogatja a Moodle a mobil eszközök – a hivatalos Moodle Mobile kliens használatát. Milyen új képességek érkeztek a legutóbbi verziókkal. Beszélünk arról, hogy mely Moodle verziókat kell választanunk, ha komolyan gondoljuk a mobil támogatást.
No, és ha már mobil környezetre fejlesztünk, akkor milyen legyen a tananyag? Milyen modulokat használjunk; hogyan szervezzük a tananyagot? Milyen szerzői rendszerekben gondolkodjunk, ha külső alkalmazásokra támaszkodunk?

Kulcsszavak: mobil, reszponzív, kiegészítők, kliens alkalmazások, tanulásszervezés

Sinka Róbert: Adaptív tanulás módszertana a Moodle-ben, és a kitűzők

A workshop a keretrendszerben használt, standard eszközrendszer áttekintését és annak adaptív módszertan szerinti felhasználását tekinti át. A hangsúly az oktatói munka szervezésén, a virtuális tanulási környezetnek a tanulók képességei szerinti felépítésén van. ...

A műhelymunka az alábbi tematika szerint épül fel:

Elmélet: Elméleti áttekintés.... Bevezetés a keretrendszer adaptív tanulást segítő eszközrendszerének használatába. Kiemelten a függőségek, elágazások és a kitűzők használata.

Kulcsszavak: feltételek beállítása, tesztelése; kitűzők létrehozása, gyűjtése, publikálása közösségi oldalakon; egyéni bejárást biztosító, programozott kurzus készítése; adaptív tevékenységek és tartalmak;

Sinka Róbert: Értékelés a Moodle-ben, és a kitűzők

Az értékelés fontos szerepet tölt be az oktatás minden formájában. Így van ez az eLearningben is. Ahogy az oktatás különböző területein más és más értékelési módszert és értékelési stratégiát használunk, úgy az online tanulásban is szeretnénk ezzel élni. Áttekintjük, hogy milyen eszközrendszert biztosít ehhez a Moodle és milyen konkrét megvalósítási lehetőségekkel élhetünk.

Melyek azok a modulok, amelyek lehetőséget adnak az értékelésre? Kik értékelhetnek. Milyen külső értékelési megoldások vannak.

Pontozni mindenki tud. Pontozni mindenki tud? Megismerkedünk a pontozás szabályaival és adminisztrációs feladataival. Kipróbáljuk, hogy hogyan lehet előre megadott szempontrendszer szerint finomra hangolni az értékelést.

Kulcsszavak: értékelő felületek, osztályozási útmutató, rubrika, csoportos értékelés, önértékelés, tanulói értékelés, megjegyzések, portfólió alapú értékelés, kitűzők, szöveges értékelés

Vágvölgyi Csaba: Oktatáshoz kapcsolódó információk elemzése és vizualizációja a Moodle elearning rendszerben

A Moodle elearning keretrendszer számos adatot és információt nyújt a kurzusokkal és az azokban zajló oktatási folyamatokkal kapcsolatban. Ezek az információk kiemelt fontossággal bírnak mind a rendszer üzemeltetői, mind a kurzusok résztvevői számára.

Melyik kurzusban hány hallgató van? Melyik kurzus foglalja a legtöbb tárhelyet? Ki legaktívabb oktató? Mely tesztkérdések okozzák a legtöbb problémát? Ki hány feladatot teljesített eddig? Ki és miért „maradt le” egy adott kurzusban? Mennyi időt tölt egy-egy hallgató a kurzus teljesítésével?

Ezek, és az ehhez hasonló kérdések gyakran felmerülnek egy elearning rendszer használata során, azonban ezen információk kinyerése és értelmezése egyáltalán nem egyszerű feladat. A Moodle az alaprendszerben megtalálható naplóelemzést segítő eszközökön túl, számos kiegészítő modullal rendelkezik, amely a naplózási rendszerre ráépülve segíti az „egyedi kérdésekre” választ adó adatok kiolvasását és szükség esetén ezek grafikus formában való megjelenítését. A workshop során példákon keresztül próbáljuk ki ezeket az eszközöket. 

Tesztkérdések tömeges létrehozása a Moodle rendszerben

Az eLearning alapú képzés egyik fontos eleme a teszt. A tesztek különféle formáit, pl. gyakorló teszt, vizsgateszt, elterjedten használják a kurzusokban. 
Bár a Moodle kérdésszerkesztő felületén sok minden megvalósítható, de mégsem alkalmas nagy mennyiségű tesztkérdés rövid idő alatt történő létrehozására. Ez a workshop a tömeges tesztkészítés két lehetséges megközelítési módját mutatja be:

Dr. Molnár Tamás: Tesztkérdések importálása szabadon formázott Word dokumentumból

Az eLearning felhasználók gyakran nagyszámú, korábban megírt tesztkérdéssel rendelkeznek, melyeket a Moodle rendszerbe kell betölteni. Alkalmanként több száz vagy több ezer kész kérdést kell feldolgozni, ezért az átalakítást érdemes és szükséges gépesíteni.
A workshop ezekből a viszonylag szabadon formázott dokumentumokból történő kérdésgyártást ismerteti. Néhány életből vett példa alapján áttekintjük, hogyan lehet a különféle módon formázott Word dokumentumokat AIKEN vagy GIFT formába átalakítani, hogy aztán importálni tudjuk a Moodle kérdésbankba.

Duchon Jenő: Kérdésbank feltöltés egyedi fejlesztésű Word sablon segítségével

Az internet világában több olyan program is létezik, amely segít nekünk abban, hogy adott tesztkérdéseket a Moodle rendszer számára is érthető formában, a rendszeren kívül legyárthassunk, majd azokat beimportálhassuk. Ugyanakkor ezek kezelése nem minden esetben kézenfekvő, illetve számos esetben egyedi, speciális felépítést tartalmaznak. A kérdéseket gyártók nagy része a Microsoft Wordben szövegszerkesztőben dolgozik kellő biztonsággal, számukra a Moodle felület bonyolult lehet, sőt a kelleténél több paramétert is tartalmaz.

A Moodle Question Parser egy általam fejlesztett eszköz, amelynek célja:

    • biztosítani új tesztlapok létrehozását illetve
    • meglévő (papír alapú) tesztsorok feldolgozása, átdolgozása Moodle alá

A workshop alkalmával megismerkedünk a Word dokumentumsablon használatával és a „fordító” program kezelésével, végül az elkészült Moodle XML állomány segítségével importáljuk a kérdéseket Moodle kérdésbankjába.

Utolsó módosítás: 2016. június 7., kedd, 11:19