Tutoriálok programja
A tervezett tutoriálok témái (2010. június 26. szombat)
B1 Portfolióépítés a gyakorlatban, az első lépések
A2 Moodle tuning, avagy mire képes néhány kiegészítő modul
B2 Adminisztrációs tevékenységek a tanári munkában
A3 Intézményi ePortfólió rendszer üzemeltetése
B3 Moodle 2.0 újdonságok
A4 Az élethelyzethez igazított tanulás módszertana
Délelőtt |
A1 Moodle tanári tutoriál kezdő |
A2 Moodle tuning, avagy mire képes néhány kiegészítő modul |
A3 Intézményi ePortfólió rendszer üzemeltetése |
A4 Az élethelyzethez igazított tanulás módszertana |
Délután |
B1 Portfolióépítés a gyakorlatban, az első lépések |
B2 Adminisztrációs tevékenységek a tanári munkában |
B3 Moodle 2.0 újdonságok |
|
A1 Moodle tanári tutoriál (kezdő)
Tartalom: Alapvetően a keretrendszer áttekintését és megismerését szolgálja. A hangsúlyt az oktatók számára nyújtott előnyök megismerésére helyezzük:
- Mitől e-learning az e-learning? (fogalomtisztázás - kommunikáció & tevékenység típusok);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (tananyagmegosztás, tehetséggondozás, versenyek, haladási naplók, belső és külső kommunikáció);
- Milyen eszközök állnak az oktató rendelkezésére annak érdekében, hogy a kontakt óráit kiegészítse, érdekesebbé, színesebbé tegye a diákok számára? (Tananyagfejlesztés, tananyag menedzsment: dokumentumok, képek, videók, animációk, weboldalak készítési fortélyai, integrálásuk a Moodle alá);
- Mit, mire használjak? - Moodle tanári eszközrendszer részletes áttekintése, gyakorlása. (feladatok kiadása, versenyek szervezése, személyes tanulói portfólió megalapozása);
A tanári tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Moodle keretrendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Moodle-el ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előismeretek: A tutoriál alapvetően nem állít előfeltételeket a résztvevők elé, de a számítógép biztos használata egyértelmű előnyt jelent.
Előadó:
B1 Portfólióépítés a gyakorlatban, az első lépések (Mahara kezdő)
- Mi az az e-portfólió? (fogalomtisztázás, portfólió didaktika, web2 és az e-portfólió);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (adminisztráció, csoportképzés, nyitott és zárt nézetek, oktatói portfólió építése)
- Miben segítheti a diákok munkáját? (tananyagmegosztás, belső és külső kommunikáció, szakmai portfólió építése, álláskeresés);
- Milyen az alapvető eszközrendszere? (bejelentkezés formái, egyéni és publikus nézetek, állományok megosztása, a megosztás technikái, kommunikációs formák)
- Mit, mire használjak? - A portfólió építés első lépései.
A tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Mahara e-portfólió rendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Mahara rendszerrel ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előadó: Sinka Róbert – a Szent István Egyetem e-learning koordinátora. Hetedik éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket, egy éve vezette be intézményi szinten az e-portfólió (Mahara) szolgáltatást. Jelenleg két Mahara alapú e-portfólió rendszert üzemeltet, továbbiak pedig előkészület alatt állnak.
A2 Moodle tuning, avagy mire képes néhány kiegészítő modul
Tartalom: Bár a Moodle alap eszközrendszere is lenyűgöző, számos olyan kiegészítő – modulok, blokkok, plugin-ok és integrációs lehetőségek kínálkoznak, melyek segítségével tovább növelhetjük a rendszer tudását és a tanítás/tanulás hatékonyságát, a felhasználók komfortérzését. A képzés során kipróbálunk több modult és blokkot, amely az egyes modulok képességét bővíti ki, illetve jelentős segítséget adhatnak a kurzusok adminisztrálásában, az értékelésben és a tutorálásban.
Előismeretek: Előnyt jelent, ha valaki már ismeri és használja a Moodle-t, de a nyugodtan jelentkezhetnek kezdők is.
Tartalom: A tanárok és tutorok számára a Moodle sok eszközt biztosít a tanulók menedzselésére, az értékelés finomhangolására. A képzés elsősorban azoknak szól, akik szeretnék részletesen megismerni a Moodle alapeszközeit, azokat az extra lehetőségeket, amelyek a rendelkezésre állnak, s néhány kiegészítő modult, amely további finomságokat biztosít számunkra. A fontosabb témakörök, amelyeket érinteni kíván ez a modul:
- Értékelés a Moodle-ban (stratégiák és lehetőségek, értékelései tételek kezelése, súlyozás, az oktatói munka támogatása);
- Kompetencia alapú értékelés;
- Hiányzási napló vezetése;
- Kérdőívek elkészítése és az adatok elemzése;
- Tanulói tevékenységek nyomon követése (jelentések, statisztikák);
- Kurzusok kezelése (biztonsági mentés, visszaállítás, tananyag importálása, kurzusok újrakezdése).
Célcsoport: A tutoriál azoknak szól, akik minél szélesebb körben szeretnék kihasználni a keretrendszer funkcionalitását és támogatni kívánják oktatói munkájukat, illetve automatizálni szeretnék az értékelést.
Előismeretek: A tutoriál szempontjából előny a Moodle alapfokú ismerete, illetve a Moodle tanári kezdő tutoriál (A1) elvégzése.
Előadó: Papp Gyula – a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola oktatója. Hét éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket.
A3 Intézményi ePortfólió rendszer üzemeltetése
Mind a felsőoktatásban, mind a közoktatásban jelentős szerepet kaphat a Mahara szabad forráskódú ePortfólió rendszer. Alkalmas személyes portfólió kialakítására és kezelésére, de lehetőség van csoportos, vagy akár intézményi portfóliók menedzselésére is.
egyúttal biztosítja az intézményi közösségi tér feladatait
Tartalom: A tutoriál során a Mahara üzemeltetési (rendszergazdai) feladataival, a tanári munka lehetőségeivel, valamint a portfólió készítésének lehetőségeivel ismerkedhet meg. Ezek a következők:
- Felhasználók kezelése – hitelesítési lehetőségek, szabályok, tilalmak és lehetőségek;
- Integráció a meglévő infrastruktúrával, Moodle integráció
- Intézmények menedzselése – szerepkörök, feladatok, beállítások;
- Kapcsolati hálók kezelése – csoportok, csoporttípusok és működésük, ismerősök kezelése;
- Kommunikáció;
- Portfólió készítése a Mahara-ban – állományok kezelése (kvótakezelés);
- Csoportos és intézményi portfólió kialakítása
- Értékelési lehetőség megteremtése – portfólió alapú értékelés;
Előismeretek: Alapvető informatikai készségek megléte.
B3 Moodle 2.0 újdonságok
Tartalom: A Moodle 2.0 sok változást hoz a Moodle felhasználók számára. Számos újdonság jelenik meg, amely segíti az adminisztrátori, a tanári és a tanulói munkát is a rendszerben. Röviden betekintünk az adminisztrációban történő változásokba, de alapvetően azokra az eszközökre koncentrálunk, amelyek a tanári munka hatékonyságát segítik.
Az érintett témák a következők:
- Feltételes tevékenységkezelés - amit a legtöbben hiányoltak eddig;
- Az új szövegszerkesztő szolgáltatásai;
- Az állománykezelés új lehetőségei;
- A file és repository API;
- Web 2.0 alkalmazások magas fokú integrációja;
- Újdonságok a navigációban;
- Portfóliókezelés – a Mahara integráció lehetőségei;
- Wiki fejlesztések
- Új blokkok, megváltozott blokk-kezelés
Célcsoport: A tutoriál azoknak az érdeklődőknek szól, akik szeretnének felkészülni a Moodle 2.0-ás verziójának a bevezetésére.
Előismeretek: Alapfokú jártasság a Moodle használatásban előnyt jelent, de akár kezdők is részt vehetnek a tutoriálon.
Előadó: Vágvölgyi Csaba – a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola oktatója. Hat éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket és lassan két éve figyeli a Moodle 2.0 fejlesztését :)A4 Tananyagok és képzések létrehozása az élethelyzethez igazított tanulás módszertana szerint
Tartalom: Az élethelyzethez igazított tanulás a választható gyakorlati módszertanok egyike, amelynek tárgya a felnőttkori tanulás. Lépésről lépésre tárgyalja a tanulási folyamatot a tanulási szükséglet felmérésétől és a belépési feltételek teljesülésének mérésétől kezdve a szakanyag létrehozásán, a tananyag moduláris kialakításán és a tanuló, a tanár, konzulens, tutor, mentor szerepén át a záró mérésig (vizsgáig).
Időtartam: 3×60 perc
Jellege: Bemutató és egyéni/kiscsoportos feladatmegoldás
Célcsoport: Tanárok, tananyagszerzők, akiket a módszertan érdekel. Szakemberek, akik a szakterületükön tananyagot, képzést akarnak létrehozni.
Előismeretek: A tutoriál nem igényel előismeretet.
Előadó: Gerő Péter tanár, Az élethelyzethez igazított tanulás című tankönyv szerzője