Tutoriálok programja
A tervezett tutoriálok témái
2012. június 30. szombat
B1 Portfólió építés Mahara Alapokon
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak
B3 Moodle 2 - haladóknak és üzemeltetőknek
Délelőtt |
A1 Moodle 2.0 alapok kezdőknek |
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök |
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak |
Délután |
B1 Portfólió építés Mahara alapokon |
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák |
B3 Moodle 2 – haladóknak és üzemeltetőknek |
A1 Moodle 2 alapok kezdőknek
Tartalom: Alapvetően a keretrendszer áttekintését és megismerését szolgálja. A hangsúlyt az oktatók számára nyújtott előnyök megismerésére helyezzük:
- Mitől e-learning az e-learning? (fogalomtisztázás - kommunikáció & tevékenység típusok);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (tananyagmegosztás, tehetséggondozás, versenyek, haladási naplók, belső és külső kommunikáció);
- Milyen eszközök állnak az oktató rendelkezésére annak érdekében, hogy a kontakt óráit kiegészítse, érdekesebbé, színesebbé tegye a diákok számára? (Tananyagfejlesztés, tananyag menedzsment: dokumentumok, képek, videók, animációk, weboldalak készítési fortélyai, integrálásuk a Moodle alá);
- Mit, mire használjak? - Moodle tanári eszközrendszer részletes áttekintése, gyakorlása. (feladatok kiadása, versenyek szervezése, személyes tanulói portfólió megalapozása);
A tanári tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Moodle keretrendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Moodle-el ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előismeretek: A tutoriál alapvetően nem állít előfeltételeket a résztvevők elé, de a számítógép biztos használata egyértelmű előnyt jelent.
Előadó:
B1 Portfólió építés Mahara alapokon
- Mi az az e-portfólió? (fogalomtisztázás, portfólió didaktika, web2 és az e-portfólió);
- Miben segítheti az oktató munkáját? (adminisztráció, csoportképzés, nyitott és zárt nézetek, oktatói portfólió építése)
- Miben segítheti a diákok munkáját? (tananyagmegosztás, belső és külső kommunikáció, szakmai portfólió építése, álláskeresés);
- Milyen az alapvető eszközrendszere? (bejelentkezés formái, egyéni és publikus nézetek, állományok megosztása, a megosztás technikái, kommunikációs formák)
- Mit, mire használjak? - A portfólió építés első lépései.
A tutoriál a fenti kérdéscsoportokon keresztül igyekszik végigvezetni a Mahara e-portfólió rendszerrel ismerkedőket az első lépések megtételéhez.
Célcsoport: A tutoriál elsősorban a Mahara rendszerrel ismerkedő oktatók/tanárok számára ad betekintést a rendelkezésre álló eszközrendszerbe.
Előadó: Sinka Róbert – a Szent István Egyetem e-learning koordinátora. 2004 óta adminisztrál és használ Moodle rendszereket, 2010-ben vezette be intézményi szinten az e-portfólió (Mahara) szolgáltatást. Jelenleg két Mahara alapú e-portfólió rendszert üzemeltet, továbbiak pedig előkészület alatt állnak.
A2 Szabad forráskódú tananyagszerző eszközök
Tartalom: A tutoriál keretében két nyílt forráskódú tananyagfejlesztő eszközzel ismerkedünk meg – azok felületével, szolgáltatásaival, logikájával és eszközrendszerével. A tárgyalásra kerülő rendszerek kiválasztásakor arra törekedtünk, hogy képesek legyenek SCORM tartalomcsomagok előállítására, valamint könnyen kezelhetők legyenek.
A kiválasztott rendszerek a következők:
- Az eXe eLearning XHTML editor egy 2012-es változata, amely egy spanyol projekt keretében éledt újra;
- Xerte, amely a nyílt forráskódú tananyagfejlesztő eszközök új üdvöskéje;
A tutoriálon megismerkedünk az új eXe szolgáltatásaival valamint azok használatával, valamint az új Xerte használatának titkaival.
Célcsoport: A tutoriál azoknak szól, akik nagy mennyiségű tananyag előállításában érintettek (Pl.: TÁMOP és KEOP tananyagfejlesztési pályázatok), vagy érdeklődnek a szabványos tananyagok készítése iránt.
Előismeretek: Az eszközök kipróbálásához csupán biztos számítógép-kezelői készségre van szükség. Előnyt jelent bármilyen szintű multimédiafejlesztő alkalmazás ismerete.
B2 eLearning módszertan – tananyag-szervezési stratégiák
A tutoriálon érintett témák a következők:
- Pedagógiai modellek az eLearning-ben;
- A tanulásirányítás tervezése és eszközei;
- Feltételes tevékenységek – elérhetőség korlátozása;
- Teljesítés nyomon követése;
- Az értékelés tervezése;
- Speciális értékelőeszközök: kritérium (kompetencia) alapú értékelés, rubrika.
Célcsoport: A tutoriál azoknak szól, akik nem dokumentumkezelő rendszernek szeretnék használni a Moodle-t, hanem a tanulás hatékonyságát szeretnék növelni, valamint szeretnék használni a beépített értékelési rendszert.
Előismeretek: A Moodle alapfokú ismerete előnyt jelent.
Előadó: Papp Gyula – a Debreceni Református Hittudományi Egyetem (korábban KFRTF) oktatója. Kilenc éve adminisztrál és használ Moodle rendszereket.
A3 Moodle 2 - újdonságok verzióváltóknak
Célcsoport: Tanárok, oktatók, tananyagszerzők, akik már ismerik a Moodle rendszert és kíváncsiak a Moodle 2.3 újdonságaira.
Előismeretek: A Moodle alapfokú ismerete.
B3 Moodle 2 – haladóknak és üzemeltetőknek
Tartalom: A Moodle 2 testreszabása és finomhangolása. Újdonságok a felhasználókezelésben, globális (kurzusok fölött álló) csoportok használata.
Haladó állománykezelési ismeretek, integrációs lehetőségek.
Kiegészítő modulok telepítése és használata. Változások a szűrők használatában. Plágiumkeresési lehetőségek a Moodle 2-ben. A biztonsági mentés új formátuma és az ebből adódó verzióváltási problémák és a lehetséges megoldások. A Moodle 2.3 verzió újdonságai.
Célcsoport: Tanárok, oktatók, tananyagszerzők, valamint üzemeltetésért felelős informatikusok, rendszergazdák, akik szeretnének felkészülni a Moodle 2.x-ás verziójának a bevezetésére.
Előismeretek: Moodle 1.x verziójának ismerete, vagy részvétel az A1/A3 tutoriálok valamelyikén.