Kedves Moodle-kedvelők!
Idén lehetőségem nyílt arra, hogy ellátogassak Glasgowba, a nagy-britanniai Moodlemootra. Gondoltam összefoglalom nektek, milyen benyomásokat szereztem. Ez tehát egy szubjektív beszámoló, így bár igyekeztem, de a leírtak 100%-os pontosságáért sem tudok garanciát vállalni. A konferencia kellemes volt, Skócia egy kulturált, toleráns ország, a Moodle-felhasználók nemzetközileg is egy összetartó segítőkész közösséget alkotnak. Egyébként számos tavalyi előadás megnézhető, gondolom az ideiek egy része is fel fog kerülni a netre (https://moodlemoot.org/mootieuk).
Összességében úgy tűnik, minden rendben van a Moodle háza táján. Meg kell mondjam, pár évvel ezelőtt volt olyan érzésem, hogy a Moodle fejlesztése lelassult, elvesztette a lendületét és a program külső megjelenése is elavult. Úgy tűnik azonban a Moodle-főnök Martin Dougiamas (aki egyébként nagyszerű előadó, és igen közvetlen, szimpatikus ember) időben érzékelte ezt, további anyagi, erkölcsi támogatást szerzett, és komoly fejlesztésekbe kezdett. Az ausztráliai központot megtartva Barcelonában is kialakított egy fejlesztőközpontot, ahol pár év múlva a tervek szerint többen fognak dolgozni, mint Perthben. Sőt minden valószínűség szerint ő maga is át fog költözni családostól Barcelonába. Azt gondolom ez nekünk jó hír, hogy a Moodle európaibbá válik. A tervek szerint a barcelonai mootok is nemzetközivé fogják kinőni magukat, ami azért jó, mert ott lényegesen olcsóbb egy kongresszus megszervezése, mint az Egyesült Királyságban.
GDPR
Az egyik fő téma a GDPR (General Data Protection Regulation) volt. (Martin Dougiamas előadásának diái itt érhetők el: http://goo.gl/5nvhuC). Nem vagyok a téma szakértője, úgyhogy biztosan lesznek pontatlanságok abban, amit leírok, de igyekszem összefoglalni a lényeget. Először is, a szabályozás minden olyan szolgáltatásra érvényes (nem csak az európaiakra), ahol EU állampolgár adatait kezelik. 2018. május 25-től lép életbe, és komoly bírsággal sújtható az az intézmény vagy cég, aki nem tartja be. Minden a felhasználó által létrehozott vagy a személyével közvetlenül kapcsolatba hozható adat személyes adatnak minősül. Így személyes adat pl. a felhasználó IP-címe is, a naplóállományokban a felhasználóhoz kapcsolódó rekordok, stb. A Moodle-rendszerekben pl. a nyilvánvalóan személyes adatokon kívül annak minősül minden, amit a felhasználó létrehozott, pl. a beadott feladatok, fórumokon megjelent hozzászólások, tesztdolgozatok stb. A felhasználót tájékoztatni kell arról, hogy milyen célból, milyen személyes adatait tárolja a rendszer és meddig. Ez a tájékoztatás közérthető kell legyen. A GDPR életbe lépése után az első belépéskor a felhasználóval el kell fogadtatni a szolgáltatás használatának feltételeit, mely tartalmazza az előbb említett tájékoztatást. Minden intézménynek ki kell jelölnie egy adatvédelmi biztost (data protection officer), aki nem lehet a számítástechnikai szolgáltatást végző szervezeti egység tagja (tehát az intézményen belül független). Minden felhasználónak joga van az adatvédelmi biztoshoz fordulni. Kérheti, hogy adják neki oda a róla tárolt összes adatot, ill. kérheti ezek törlését. A kérésekre 30 napon belül kell reagálni. A törlési kötelezettség nem vonatkozik a mentésekre, de a mentésből visszaállított rendszerekre már igen.
A fentiek miatt pl. egy az egyetemi oktatásban használt Moodle-rendszer felhasználási feltételei között előre ki kell zárni a hallgatónak azt a jogát, hogy a tanulmányainak az ideje alatt töröltethesse a saját adatait. Ez jogszerűen megtehető, csak megfelelő indoklás kell hozzá. Az adatkikérési jog viszont tudomásom szerint nemigen korlátozható, erre mindenképpen fel kell készülni, mint ahogy arra is, hogy az intézmény volt hallgatói kérhetik az adataik törlését is. Az adatkikérési joggal elképzelhető, hogy sokan fognak élni, mert ez segítség lehet, ha a hallgató pl. szakmai portfóliót akar készíteni a végzéskor. Ezzel kapcsolatban érdemes tudni, hogy az adatkikérés ill. törlés költségeit nem lehet a felhasználóra hárítani!
A jó hír az, hogy a Moodle hathatós támogatást nyújt ahhoz, hogy a Moodle szolgáltatásunk megfeleljen a GDPR által támasztott követelményeknek. A hallgatók pl. a Moodle-on belül közvetlenül fordulhatnak az adatvédelmi biztoshoz, aki szintén a Moodle-on belül elbírálhatja és adott esetben teljesítheti a hozzá befutott kérelmeket. A 3.5-ös verzióba eleve be lesz építve minden GDPR-funkció. A 3.3-as és 3.4-es verziók esetén pedig modulok telepítésével érhető el ez a funkcionalitás. A korábbi verziók üzemeltetői pedig legjobban teszik, ha minél hamarabb frissítik a rendszerüket. A GDPR-funkciókban biztos, hogy még sok javítás lesz, de a lényeges funkciók már most rendelkezésre állnak a Moodle-ban. Ami nagyon fontos: nem elég a megfelelő verzióra frissíteni, hanem megfelelően felkészült jogásszal konzultálva elemezni kell minden intézményben a felhasználói adatok mozgását, kezelését, majd ennek fényében el kell készíteni és a felhasználókkal el kell fogadtatni a felhasználási feltételeket. Ezek nyilván nem lesznek elsőre tökéletesek, ezért időről-időre új verzió adható ki. Ilyenkor a Moodle az új verziót is mindenkivel elfogadtatja. Az elfogadás ténye naplózásra kerül. Fontos, hogy az intézmények kijelölés a helyi adatbiztost és kidolgozzák az eljárásrendet.
Ha nem is sikerül mindenkinek a május végi határidőre végezni ezzel a feladattal, mindenképpen ajánlott komolyan venni és a lehető legtöbbet megtenni a GDPR-megfelelés érdekében. A Moodle-közösség úgy ítéli meg, hogy bár a GDPR-rel kapcsolatban sok munka vár ránk, de ez alapvetően jó irányba tett lépés. Az az igazság, hogy már sokkal korábban komolyan kellett volna venni a felhasználók adatvédelmi jogait.
A felhasználói felület
A fejlesztés egyre inkább professzionálissá válik. A felhasználó élmény és felület (UX és UI) fejlesztéséhez tényleges, részletekbe menő felhasználó adatokat gyűjtenek. A webes felületet hamarosan a Bootstrap 4-es verziójára szeretnék felépíteni, és minimálisra szeretnék csökkenteni
a Moodle saját CSS definícióit. A fejlesztés iránya az, hogy a Mobil app és a webes felület megjelenése egyre közelebb kerüljön egymáshoz. Egyre jellemzőbb, hogy először a Mobil appban alakítják ki az új külalakot, és azt valósítják meg a webes felületen is. Mindezek következtében a Moodle megjelenése modernebb, könnyebben kezelhető és könnyebb testre szabni is.
Moodle mobil alkalmazás
A Moodle mobil app gyors ütemben fejlődik. Erre szükség is van, mert a mobil felhasználók aránya egyre nő. Mobil eszköz esetén a mobil app használatának számos előnye van a webes felülethez képest (ami amúgy már alapértelmezetten reszponzív). Egyrészt egyszerűbb a használat (kevesebb érintéssel érhetjük el a kívánt funkciót), de a fő előny abban van, hogy lehetőség van az offline használatra, tehát nincs szükség a folyamatos internet kapcsolatra. A legtöbb tevékenység offline és végezhető, az eszköz automatikusan szinkronizálja a szerverrel a szükséges adatokat, amint erre lehetőség nyílik. Pl. a tesztek offline is megoldhatók: a kérdésekre adott válaszok tesztmegoldás közben akár egyenként is szinkronizálódhatnak. Ehhez természetesen szükséges az, hogy a teszt megkezdésekor a mobil eszközre letöltődhessen az összes kérdés. Ez utóbbit külön engedélyezni kell.
Jelenleg – bizonyos korlátozásokkal ugyan – de minden alapértelmezett tevékenység elérhető a tanulók számára. A korlátozásokat célszerű áttekinteni, ha a kurzusunkat mobilbaráttá akarjuk tenni: (https://docs.moodle.org/34/en/Creating_Moodle_Mobile_friendly_courses). A tanári funkciók implementálása folyamatban van, közülük az értékelés teljes mértékben támogatott, tehát offline is végezhető!
A mobil app Moodle desktop néven klasszikus operációs rendszerekre (Windows, MacOS, Linux) is elérhető (https://docs.moodle.org/34/en/Moodle_Desktop). Ennek pl. érintőképernyős eszközökön van értelme, vagy ha élni akarunk az offline üzemmód lehetőségével. A mobil app menürendszerének megjelenése függ az eszköz típusától (pl. tableteken oldalt jelenik meg, telefonokon alul).
Ahhoz, hogy a Moodle szolgáltatásunk használható legyen a mobil alkalmazással, azon túl, hogy a szerver oldalon egy modult kell telepítenünk és konfigurálnunk, érdemes a tananyagokat is ellenőrizni. Érdemes odafigyelni a képek, videók méretére, és megnézni, hogy van-e olyan tevékenységfajta az anyagban, amit az mobil alkalmazás nem támogat (külső modulok, pl. h5p).
Moodle net
Ez a koncepció két dolgot próbál egy modernebb megoldással kiváltani. Az egyik a moodle.org-on levő felhasználói fórumok, a másik pedig a tananyagok egymással való megosztása. Az elképzelés az, hogy egy új, modern közösségi szolgáltatást építenek a tanárok számára, amihez megtartják az eddig is használt moodle.net domaint. Egyelőre csak tervezési fázisban van a dolog, de úgy tűnik komolyan átgondolták, mit akarnak. A tapasztalatok szerint van létjogosultsága kifejezetten egy adott szakmai kört kiszolgáló közösségi hálóknak és ilyet szeretnének csinálni.
Learn Moodle
Ez is egy új projekt. A tanárok számára néhány éve működik az ingyenes Moodle MOOC (https://learn.moodle.net/) . Ez a jövőben is megmarad, mint az alapszintű Moodle képzés, ami bárkinek elérhető. Lesznek azonban központilag koordinált, ennél magasabb szintű képzések is. Ezek már nem lesznek ingyenesek, a Moodle partnerek fogják lebonyolítani őket. Ilyen módon egyfajta „képesített Moodle-felhasználó” címet is lehet szerezni majd.